bye2022.reismee.nl

18.2019 Bergen/19.2019/20.2019/21.209 Balestrand-Sognefjord

18.2019 Bergen Hardangerfjord.

Het is een mooie dag om de camper uit te proberen. De tomtom wijst ons een enge smalle steile weg de stad uit. Hoe we anders moeten weet ik niet. Maar ik ben blij met B.'s stuurmanskunst. Daarna is het nog een kunst om op de juiste route te komen. We willen nl. de Fv7 rijden, de toeristische route langs de Hardangerfjord. Het lukt natuurlijk, met wat keren en terug rijden, allemaal. De route is prachtig en leidt ons door tunnels, bergen en langs het fjord. Het weer is goed vandaag: droog en af ertoe zonnig. Op de toppen van de bergen ligt sneeuw van de afgelopen week. Het water is azuur blauw. Bij de Steindalsfossen, een waterval, stoppen we. Heel toeristisch, maar leuk. Je kunt er onder de waterval doorlopen. We kopen twee buffs (nekcollen) in de souvenierwinkel. Na de lunch rijden we door langs het fjord. Onze overnachtingsplaats is een camperplek met uitzicht op het fjord dat 170 km lang en 725 m diep is. Prachtig met het zonnetje. Er ligt ook een cache. Met behulp van een Noor gevonden. Ook een nieuw Noors woord geleerd: 'skattjakken' = geocachen. We wachten op het cruiseschip Viking Jupiter, dat langs moet komen. We zijn benieuwd.

19.2019. Hardangerfjord-Voss. De nacht en dag starten met regen die niet ophoudt. Het is mistig en het water in het fjord is grijs. De bergen aan de overkant zitten in de wolken. Vandaag rijdt er een fietscourse met 5.000 deelnemers langs. Daar willen we op deze weg niet tussen rijden, dus wachten we tot 14.00 uur met vertrekken. Het is nat en we komen toch nog veel fietsers tegen, die berg op en berg af gaan. Zelfs twee rolstoelers met prikstokken doen mee. Diehards! Ons doel is de tweelingwaterval, tvindefossen bij Voss en deze is prachtig. Er is een camping bij, waar we gaan overnachten. Je moet wel tegen het bulderende geluid van het vallende water kunnen. Het is een echte attractie, want bus na bus komt langs. Het is ook heel erg mooi om te zien. Omdat het veel heeft geregend, is de waterval vol en groot. Als we gaan kijken is het droog en de cache hebben we ook snel gevonden. De shop erbij verkoopt van alles en ook heerlijke donsjassen. We verwennen onszelf ermee. Zondag is het droog en schijnt de zon. Er is een route naar de top van de waterval. Zonder jas, maar wel mee in de rugzak, samen koffie en een zitmatje, lopen we er heen. Prachtig. De weersite YR.no vertelt precies tot hoe lang het droog blijft. Het klopt helemaal, daarom kunnen we nog even buiten lunchen met zicht op de waterval. De rest van de dag is nat. Mooie gelegenheid om weer nieuwe eBooks uit te zoeken bij de bieb en elkaar met kaartspelletjes in te maken.

20.2019 Voss-Balestrand (Sognefjord)

De zon schijnt en wat ziet het land er dan een stuk mooier uit. Alhoewel een aantal van onze donkere spookachtige foto's ook mooi zijn geworden. We rijden weg 13, een mooie pasweg die af en toe echt smal is. Maar altijd is er wel ergens een uitwijkmogelijkheid. We komen steeds hoger, tot boven de boomgrens. De sneeuw komt steeds dichterbij. Op een rotswand tellen we wel 22 watervallen. Nog even en dan staan we naast de sneeuw in Vossdalen. Indrukwekkend leeg en ruig zo'n gebied. Wat wonen we dan comfortabel in onze omgeving thuis. De dichtbevolktheid op de koop toenemend. Slingerend langs sneeuw en smeltwater, gaan we ook weer naar beneden. De natuur is overal open gebarsten. Veel bloemen langs de weg en seringen en rodondendrons staan in bloei. Kleine lammetjes bij hun moeders in de wei. Alles groeit en bloeit wat later, maar haalt de Nederlandse natuur in sneltreinvaart in. Dat moet ook wel met een korter groeiseizoen. In Hopperstad staat ook een stavkirke en deze is weer anders mooi dan die in Heddal. We bekijken nu alleen de buitenkant. Iets verder in Vangsnes nemen we de veerpont naar Hella over de Sognefjord. Daar moeten we van de pont af, keren en er weer op rijden. We willen nl. naar Dragsvik, een 'halte' verder. Dragsvik ligt vlak bij Balestrand. En dat was vroeger geliefd bij de rijken en kunstenaars. Er staat nog een prachtig houten hotel, naar Zwitsers ontwerp. Het uitzicht vanaf deze kant is schitterend: het fjord met alom bergen in het rond. De camperplek is nog een paar kilometer verder. Een mooie grote picknickplaats, met uitzicht op het fjord, boten en huizen. Er staan nog meer campers. Na een avondrondje is het etenstijd. De Noorse zuurkool smaakt heel veel zoeter dan in Nederland. Samen met grote knakworsten en Zweedse synap (mosterdsaus) een prima maal. Boudewijn heeft bijna gewonnen met boerenbridge. Dat gaat de goede kant op!

21.2019 Balestrand.

Omdat het uitzicht en de omgeving van de c.p. zo mooi zijn blijven we nog een dag en een nacht staan. B. gaat vissen, o.a. met het door Y. gevonden kunstaas. Zon, regen en wolken helpen niet bij het vangen van een vis. Maar lekker buiten is B. wel. Er ligt een boot van beton aan de kant, waar ook mee is gevaren, gezien de slijtage. Y. Is ondertussen met haar origamihobby bezig kubussen te vouwen, waarmee een 'onmogelijke driehoeken'-collage gemaakt gaat worden. Priegelpapiertjes van 3 x 3,75x3,25 cm worden gebruikt voor het kubusmodel van Paolo Bascetta. En die cache is bijna een frusti, maar nee vandaag toch gevonden! Als lunch eten we appelpannenkoeken en 's avonds een minestronesoepje gemaakt van een restje macaroni. Morgen reizen we weer verder richting Geiranger.

16.2019 /17.2019 Stavanger -Haugesund -Bergen

16.2019 Stavanger-Haugesund.

Droog, bewolkt en een zonnetje. Prima, als het maar niet regent. Voordat we Stavanger uit rijden gaan we bij de Sverd I fjell kijken. Er staan in de rots 3 hele grote bronzen zwaarden van zo'n 10 meter elk. Het is het symbool voor de eenwording van Noorwegen in 872. Onthuld aan het Hafrsfjord in 1983. Mooie plek en imposant om te zien. Door richting Haugesund. Dat betekent een tunnel van 6 km lang en 223 m onder zeeniveau, nog een tunnel van 4,5 km en 133 m onder zeeniveau. Dan volgt de ferry van Mortavika naar Arsvegen, 25 min. lekker uitwaaien op de boot. Er komen nog 3 kleinere eilanden, die met hoge bruggen aan elkaar zijn verbonden. Weer tunnels, zelfs één met een ondergrondse rotonde! Onderweg kletsen we met Belgische camperaars en wisselen we tips uit. Boodschappen doen in Haugesund. We schrikken van de bierprijzen en wijn zien we helemaal niet staan. Wij laten alles lekker in de winkel. Y. koopt mooi breigaren. Nog wel in NL even uitzoeken wat het patroon gaat worden. Vandaag weer twee caches gevonden. Noorwegen zit er vol mee! De dag eindigt met regen, maar wij genieten van warme chocomelk.

17.2019 Haugesund-Bergen Slettebakken

Een sombere ochtend, die droog begint. We doen langzaam aan en vertrekken rond 11.00 uur. Op weg naar Bergen rijden we door twee lange tunnels. De Bomlafjordtunnel: 8 km lang en 260 meter onder zeeniveau, met een helling van 9%. Een prachtige hangbrug volgt er achter aan. Nog een diepe tunnel volgt, die water onderin lekt. Dat wordt vast wel weggepompt. Dat wat tevoren eng lijkt, neem je nu voor zoete koek. Om bij Bergen te komen nemen we de ferry van Sandvigvåg naar Halhjem. Yes, het poortje voor pashouders, de Brobizz, gaat weer open voor ons. De rekening komt later in Nederland wel. Het is droog, spannend bewolkt en de zon piept er van tijd tot tijd doorheen. Een mooie overtocht over azuurblauw water, met winterjassen aan en mutsen op. We naderen Bergen en het is nog steeds droog!!! Het is vast een van de 65 dagen van het jaar in Bergen. Er is alleen weinig plaats voor campers. Natuurlijk rekent de tomtom de kortste route voor ons uit naar een c.p. Dit leidt weer eens 'tot de achterdeur' over een eng smal weggetje. We keren en gaan terug. Uiteindelijk vinden we een plek op een groot gravelveld, in de wijk Slettebakken. Gelukje, de parkeerautomaten zijn buiten werking. Nog steeds droog!, dus we gaan per fiets de stad bekijken. De camper staat 7 km vanaf het centrum geparkeerd. Na korte tijd ontdekken we fietspaden met een aanduiding richting centrum. Goed geregeld. Daarna eerst naar de turist office. Daar vinden we ook een kaart met routes voor de fiets. Leuk zo fietsend langs de haven, met de beroemde gekleurde houten hanzehuizen. Het is er druk, met toeristen van de cruiseschepen, de hurtigrute en grote privéjachten. Het is een mooie omgeving om te bekijken. We crossen kriskras over stoep en straat. Op de terugweg nemen we een pizza mee. Lekker en goedkoper dan de fish and chips voor €20,00 per portie aan de haven.

14.2019 Mandal / 15.2019 Mandal-Egersund-Stavanger

14.2019 Mandal.

Ook vandaag een zonnetje, maar wel fris. Er zijn leuke wandelingen te lopen en dat gaan wij ook doen. De blauwe gaat naar een meer en de rode gaat naar een uitzichtpunt. Stokken mee voor Y. Het is een aardige wandeling en het meertje is mooi helder. Er staat een mooi wit bloempje: waterdrieblad. We drinken koffie op het bankje met uitzicht. Hierna gaan we een stukje terug om twee caches te zoeken. De eerste heet 'de pianoman'. En warempel: er staat een echte piano in het bos, hoog op de berg. Je kunt er echt op spelen, maar hij klinkt wel vals. De cache vinden hier we gemakkelijk. Verder naar de volgende cache. Die ligt langs de leuke rode route en eindigt op een dikke steen, met een prachtig uitzicht over bos en Mandal. Helaas de cache vinden we niet. Onze overbuurjongens wel. Mmh. Ligt het aan het stenen muurtje? Die brengen ons geen geluk. Voor de vrouwen-insiders: de uixi werkt onderweg prima! Terug op de camping kunnen we lekker in zon en wind zitten en luieren.

15.2019 Mandal- Egersund -Stavanger

Route 44 langs de kust is de Nordsjøvegen en een toeristische aanrader. Met dank aan een een Noorse dame, zijn we deze weg gaan volgen. We zien ruige gebieden met kale ronde rotsen, en rijden op zeer smalle wegen, met veel haarspeldbochten en mooi uitzicht op fjorden. Spannend met het passeren van grote vrachtwagens. Maar het past en B. stuurt goed. Deze weg is zeker niet geschikt voor caravans. Onderweg scoren we twee caches. Onze rit eindigt op NAF-camping Sandnes in Egersund. Prima plek, maar niet zo leuk en mooi als in Mandal. De volgende dag rijden we verder op de 44 door Jaeren. Makkelijker rijden, want de weg is breder. Een prachtig gebied langs de kust. We stoppen voor koffie bij friluftsfiret Kvassheim, een vuurtoren met haventje. Het is koud, maar heel helder zonnig weer. Mooi om uit te kijken over zee. Er zitten eidereenden vlak voor ons. Met een verrekijker goed te spotten en in het natuurboekje kunnen we ze opzoeken. Verder op de weg ziet Y een LPG-bordje in Orre. Belangrijk voor onze verwarming, douche en koken. De tank ligt op een machineopslagterrein en niet bij een benzinepompstation. Dat gebeurt vaker in Noorwegen. Even bijvullen. De rit van vandaag stopt in Stavanger op de Mosvangen camping, de enige aldaar. De regenbui is over en we fietsen de stad in. In het centrum stuiten we op een groot cruiseschip van P&O. Wat een joekel in zo'n stad. Imposant. Ook als zij later weer wegvaart het zeegat uit. Helaas gaat het oliemuseum bijna dicht en we kunnen het niet bezoeken. De cache ter plekke vinden we ook niet. Maar het leuke straatje Holmgate, met alle gekleurde pandjes wel. Een biertje kost er €9,00. Dat slaan we even over. We kriskrassen nog wat en fietsen terug, want het is koud. We zijn blij met onze mutsen en handschoenen.

11.2019 Rjukan/ 12.2019 Hardanger vida/ 13.2019

11.2019 Telemarken Heddal-Rjukan. Het verwachte heftige onweer blijft uit. Fijn voor ons en fijn voor Joris. Dan slapen we beter. Echter het heeft wel hard geregend in Noorwegen. De rivier is er flink door gestegen. Bij de plek waar we hebben overnacht is 's zomers een picknick/zwemplek aan een strandje en met zitjes. Er staan een stroomoplaadpaal (niet voor auto's) en een fietsreparatiezuil, met alle gereedschappen die je nodig kunt hebben. Iets voor de ANWB. We toeren verder naar Heddal, naar de beroemde en grootste stavkirke, met 3 torens. Onderweg doen we een toilet bij een picknickplaats aan. De ruimte is verwarmd en zelfs bloedheet. We kunnen er mooi ons afvalwater lozen. De stavkirke is oud, geheel van hout en heel mooi. De student-suppoost in de kerk speelt nog een extra pianostuk op ons verzoek. Ook de geocache bij de kerk is snel gevonden. En het is droog! Dat geldt niet meer voor de rest van de dag. Langs het water Tinnslø klimmen we noordwaarts. De weg is nat, niet zo breed en bochtig. B. wil bij het meer staan op een c.p. Als we er zijn is het niks. Y. wil naar het Tinnmuseum. Dat blijkt een openluchtmuseum en met deze regen ook niks. Onderweg klateren de watervallen en er ligt ook nog sneeuw op de toppen. In Rjukan zoeken we een c.p. en bepalen we onze route, m.b.v. de weersite voor de volgende dag.

12.2019 Hardanger vida- Skiën.

Het weer zit ons nu niet mee en voorlopig blijft het regenachtig. Het zuiden lijkt beter. Dus veranderen we de route en gaan zuidwaarts. Maar eerst een stuk over de Hardanger vida, de hoogvlakte in het midden van Z-Noorwegen. Dat is een echt wintersportgebied, met sneeuwstokken langs de weg. Veel parken, maar nu leeg. We zien platen sneeuw bijna de meren in glijden. En warempel twee kraanvogels. Het landschap moet nog groen worden. Nu kan ik me voorstellen dat IJsland er ook zo uit ziet. Hier en daar herinnert het land ons ook aan Porjus, waar Iris heeft gewoond. Midden op de hoogte is er een eenvoudige camperserviceplaats. Joepie, een mazzeltje! We eindigen de dag zuidelijk in Skien, bij de eerste smalle sluis van het Telemarkkanaal. Aan de haven mogen we staan, voor een parkeerkaartje mét gratis stroom. Als het droog is klimmen we naar het oude stadsdeel. Mooie houten huizen, waar in één Henrik Ibsen (dichter) heeft gewoond. Het park erachter is een soort openluchtmuseum met hele oude houten huizen er in geplaatst. Er zit een mooi meisje in traditionele klederdracht. Dat heeft ze gekregen vanwege haar vormsel/belijdenis en zij gaat er vandaag mee op de statiefoto. Wij mogen ook een plaatje van haar schieten. De rest van de stad is ooit afgebrand en nu modern. Onze frusties van de dag worden twee geocaches. Niet gevonden. We slapen prima aan de haven en gaan de volgende dag verder langs de kust richting Kristiansand en het mooiere weer.

13.2019 Mandal komt na Kristansand en ligt bijna op het onderste punt van Noorwegen. Het lijkt wel of alle Noorse huizen op rotsen zijn gebouwd. Kunstwerken. De snelweg glooit op en neer door een zeer groene omgeving. Komt dat door de regen? Watervallen alom langs de route. We hebben bijna een aanrijding met een hinde. Gelukkig schrok het dier en draaide om, anders hadden we het vol geraakt. Pffft! Verder verloopt de reis goed. Het lijkt wel of in heel Noorwegen grote wegwerkzaamheden zijn. Tjonge wat een machinerie om rotswerk te verzetten. De camping Sandnes in Mandal is niet groot, maar wel heel vriendelijk. En de zon schijnt, wat een heerlijkheid. Gelijk de was in de machine en een droogbeurt na. Helaas niet geheel droog. Wasrek in de camper gezet met het elektrische kacheltje, dat goed zijn werk doet. De volgende ochtend schijnt de zon weer en droogt de rest. We kunnen weer een paar weken vooruit. Het camperleven gaat over simpele dingen: is het droog buiten, laden en lossen van water, stroom en eten kopen. En natuurlijk vooral dat we mooie dingen zien. De natuur is prachtig. In het zuiden lieflijker dan op de Hardanger vida. Vandaag gaan we op de fiets naar Mandal. Eerst 700 m. over een soort N11. Dan kunnen we eraf en binnendoor met flinke heuvels naar het centrum. Een Noorse wees ons op het uitzichtpunt, waarvan je de hele stad en haven naar de Noordzee kunt zien. Prachtig. Nog wat boodschapjes onderweg en yes, de zon schijnt weer op de camping. Lekker buiten zitten.

9.2019 Tanumshede / 10.2019 Kragenäs - Saggrenda

9.2019 Tanumshede.

De zon houdt ons nog even vast op de kade. Daarna gaan we afvalwater lozen en water innemen. Bij het Vitlycke museum in Tanum blijven we even om in het zonnetje te zitten. Best warm. Overnachten doen we bij het werelderfgoed, de rotstekening Litsleby, waar we in 2008 ook hebben gestaan. Weer rustig geslapen. Er ligt een geocache, ontdekt Boudewijn. Jammer dat het nu zo stort van de regen! Maar gelukkig wordt het droog en kunnen we hem niet vinden!!! Nog eens zoeken en ja hoor hebbes. We kunnen nu alsnog naar het Vitlycke museum toe. En dat bezoek is binnen en buiten zeker de moeite waard. En gratis! Archeon-achtig, maar dan echte prehistorie. Prachtige rotstekeningen van 2000 v. Chr. zijn hier te bewonderen. De avond en nacht brengen we 15 km verderop door in natuurreservaat Kragenäs en gaan morgen Noorwegen in.

10.2019 Kragenäs - Saggrenda (Nor)

Kragenäs is een natuurgebied aan het Skagerak. Het ‘meer’ is dus een zeeuitloper. Je kunt het zien aan de zoutwaterschelpen. In de ochtend vinden we nog een geocache in de buurt van het water. Er liggen er nog meer in het bos, maar die laten we voor wat ze zijn. Bij de Kantum Ica, halen we boodschappen en drinken we klantenkoffie met kaneelbulle. Dat smaakt prima!we tappen eindelijk ook Zweedse kronen, voor ‘je weet maar nooit’. Maar een half uur later zijn we al in Noorwegen. Voor Joris geen problemen tot zo ver. We rijden onder Oslo door via Drammen. Wat is het er ineens druk. Dat is weer even wennen. We gaan op zoek naar LPG om te kunnen koken, douchen en te verwarmen. Dat vinden we op het derde adres in Mjøndalen. Hier tappen we ook Noorse kronen. Voorlopig zijn we wel in dit land. Via Kongsberg rijden we naar onze overnachtingsplek in Saggrenda, nabij de zilvermijn.

7.2019 FÃ¥rvang / 8.2019 Varberg

7.2019 FÃ¥rvang / Horn een dagje regen

Na de heerlijke zon van gisteren, is het vandaag andere koek: de hele dag regen. We hadden het al gezien op YR.no, de Noorse weersite. Daarom besluiten we in dit stille dorp, waar we zo heerlijk slapen, nog een nacht te blijven. Toch maken we een wandelingetje, als het zachtjes regent. Joris moet immers ook uit. Yes, we vinden zelfs een geocache, met als hint: sten. Daar wordt een mens heel gelukkig van. Morgen rijden we vanaf hier naar de ferry in Grenaa.

8.2019 Grenaa-Varberg (Zwe)

De ochtend is droog, maar mistig. Zelfs de veerboot horen we wel, maar zien we niet. Als we vertrekken komt de zon al door. We hebben een vlak zeetje en varen in 4 1/2 uur naar Varberg. Joris slaapt in de camper en wij moeten boven in het schip verblijven. Af en toe naar buiten en een leuke familiefilm zorgen ervoor dat de overtocht snel gaat. Bij binnenkomst in Zweden vraagt de douane waar we vandaan komen. Uit Denemarken natuurlijk! Het is al 19.30 uur en we besluiten de avond en nacht door te brengen in de keurig verzorgde jachthaven in Varberg. Een zonnetje, een biertje en we zijn helemaal tevreden. Boudewijn ziet de volgende ochtend een marter.Die zal wel vis eten, want wat doet zo’n beest anders hier. De temperatuur is goed en de zon schijnt alweer. Lekker buiten op de kade ontbijten en bedenken naar welke camperplaats we heen gaan. Het wordt Tanumshede, bij een museum.

5.2019 Tønder- Hvid Sande / 6.2019 Hvid Sande- Färvang

5.2019 Tønder-Hvide Sande (Wit zand)

De zon schijnt en we kunnen buiten ontbijten. Dat doen we natuurlijk, met thee én koffie. Inmiddels zijn grote groepen middelbare scholieren gearriveerd voor een sportdag. Heeeel relaxed wordt er gestart. Net als wij deze ochtend. We kunnen lopend naar het centrum van Tønder. Een leuk plaatsje, met oude pandjes en hele leuke winkeltjes. We slenteren wat rond en drinken koffie op een terrasje. Bij Flying Tiger kopen we een extra apple-oplaadsnoertje, dat het ook nog doet. Dus kopen we er een uurtje later nog een. We rijden naar het noorden, om een barnsteenmuseum te bezoeken. Helaas dat bestaat niet meer, d.w.z. het is samengevoegd met een ander museum in een andere plaats. We zijn te laat om dat nog te kunnen bezoeken. Dat maar een andere keer. Een mooie route rijden is ook leuk. Onze overnachting is in Hvide Sande, aan een zeer smalle kuststrook, met de zee links en een binnenzee, de Ringkøbingfjord, rechts. Direct na aankomst het strand op en ja, het zand is hier tropisch wit! Maar wel de winterjas aan en een muts op tegen de frisse wind.

6.2019 Hvid Sande-FÃ¥rvang.

Vandaag alweer een blauwe lucht en zon en zeewind. Er staan picknicksets achter de campers. Mooi om aan te ontbijten. Ook vandaag geen haast. De parking is goed voorzien van alle dingen, die een camperaar nodig heeft. Daar maken we dan ook gebruik van. Alleen is er geen stroom, maar dat is geen probleem. We vervolgen de route langs kust en binnenmeer tot aan Ringkøbing. We willen in Birk naar het museum van Carl-Henning Pedersen en Else Alfelts. Cobra- geïnspireerde mensen. Een goede keus, want we genieten van al die kleuren. Daarna rijden we door naar Fårvang, een camperplaats bij een boerderij, midden op het platteland. De vogels twinkeleren, terwijl ik dit schrijf. Gewoon rust de rest van de dag en nog een dag rustig aan. Vrijdag wordt sowieso minder mooi weer en dan maakt de plek niks uit. We hebben alles bij ons en stroom, dus .....

BYe

3.2019 Meppel-Otterndorf (Dui). / 4.2019 Otterndorf- Tönder (Den.)

3.2019 Meppel-Otterndorf (Dui)

Na een rustige nacht op de camperplek aan de haven, is het even wachten op de havenmeester. De ‘ik ben 10 min. weg’ duurt iets langer. Ach relax, vakantie. In een half uurtje zijn we bij oom Boudewijn. Koffie met een cakeje en een lekkere lunch. Oude verhalen delen is weer leuk. Na 2 1/2 uur gaan we weer. Bestemming Otterndorf, Noord-Duitsland aan de waddenkust. De reis er heen verloopt voorspoedig. Er is een klein uitspanning bij de camperplek. We laten ons een lekkere weizen bier smaken, evenals één pommes-frites. Daarna gaan we uitwaaien aan de waddenkust. Wat varen er veel zeeschepen van en naar de Elbe. Dat vinden we nog steeds mooi om te zien. Sweet memories!

4.2019 Otterndorf-Tønder (Den)

Na een lekkere ochtendwandeling over de waddendijkdijk, waarop veel veel ‘paddestoelen’ staan vol wetenswaardigheden over de natuur, trekken we verder. De zon schijnt, mooie wolkjes, heerlijk reisweer. De temperatuur is zo’n 12 graden. Binnendoor naar Wischhafen, om daar de pont over de Elbe te nemen. Het waait minder dan gisteren. Dat vindt Y. fijn., terugdenkend aan de eerste stormachtige overtocht. Er varen hier veel grote zeeschepen. Mooi om te zien. Slingerend rijden we omhoog Duitsland uit, Denemarken in. We vinden in Tønder een prima camperplek tussen de camping en de sportvelden in. Morgen gaan we het historische stadje bekijken.