bye2022.reismee.nl

28.2019 Richting Öland

28.2019 Richting Öland, zo'n 1000 km. te gaan.

Via de E4 rijden we naar het zuiden. Deze weg voert langs de kust en geeft uitzicht op talloze schiereilandjes met rode stuga's. Het ziet er idyllisch uit, vooral als ze ook nog aan het water staan. Onderweg zien we heel veel lupines in bloei: paars, roze, wit en zalm. En kraanvogels zo nu en dan ook. In Umeå zijn geen leuke c.p.'s, dus het wordt weer de Maxi Ica aan de Umeälve, de rivier. We hebben hier eerder gestaan en het is rustig 's nachts. Bovendien is de Ica (=Appie) open van 7.00-23.00 uur open. Altijd handig. De dag erop zakken we verder af. De hoge lange hangbrug, de Högakustenbron van 1,8 km. is weer indrukwekkend. Én we vinden een geocache. Nog even kijken in Härnosand, bij de jachthaven of we er gaan staan, maar het is te vroeg en we rijden nog even door. Uiteindelijk kiezen we voor een camping bij Hudiksvall. Lekker in de zon zitten. Het is 21 juni: midsommer! Maar daar merken we niet zoveel van. Dus we slapen heerlijk. We rijden weer door op zondag en slaan af om de 76, die dichter langs de kust loopt te rijden. Het is er verbazend vlak. Öregrund, waar kennen we dàt van? Oh ja, van de serie Kroongetuigen, met Monique Hendriks. Dat is een leuk plaatsje, maar erg druk vandaag met flanerende en terrasbezoekende Zweden. En helaas geen plek voor onze camper. Overigens herkennen we er weinig van, het is er net zo mooi Zweeds als elders. Doorrijden maar en we stoppen in Norrtälje. Daar is een mixed parking na de haven, bij een natuurgebiedje. De weg er heen is erg smal en Y. gaat eerst even kijken, maar we kunnen er komen. En het is er prachtig. Een heel mooi uitzicht over het water en een bescheiden plekje voor onze stoelen. Na ons komt er nog een camper staan. Een houten brug voert naar een natuureilandje, waar je een wandelingetje kunt maken of kunt bbq-en op klaarstaande bbq's. Zelfs hout ligt er bij. Twee caches liggen hier verstopt, maar we vinden er maar één. Ook goed. Om 19.00 uur begint het midsommer-dorpsfeest met een goede coverband. Het klinkt lekker door over het water. Op afstand genieten we mee. Om 21.00 uur start de tweede band, die iets minder goed is. En om 23.00 uur is alles afgelopen. Top! Zondag's vertrekken we vroeg, want we willen door Stockholm, het Parijs van het noorden, heen rijden. Dat is een goede keus, het is rustig. Vanmiddag keert iedereen huiswaarts en is het 'tweede pinksterdag-drukte' na het midsommer-weekeinde. Aan het Götakanaal, dat dwars door Zweden loopt, zijn verschillende c.p.'s. We hebben geluk, want de mooiste in Mem, met maar 4 plaatsen, is leeg. Nr1 is voor ons en binnen een half uur staat het weer vol. Wat een zaligheid hier. Eigen grasveldje, gezellige bedrijvigheid met schepen voor de sluis, schone toiletten, gratis douche en gratis wasmachine en droger , bij de prijs inbegrepen. Het is er aangenaam, met 24 gr. en niet zo heet als in Nederland. Maandag is het alweer zo lekker. Langs het Götakanaal, met de vele schutsluizen, loopt een fietspad naar Södersköping, de oudste plaats van Zweden. Heel leuk, ook aan de sluis en met een heerlijke ijswinkel en bijzondere houten huizen. We peddelen nog wat rond door het oude centrum en zien een grote houten klokkentoren en een mooie oude kerk. Even naar binnen. Op ons gemak weer terug naar de camper, waar Joris het lekker koel heeft gehad. Overigens kost het voor boten, afhankelijk van de grootte, 8000 Sek = €800 om door het Götakanaal heen te varen, te schutten en te overnachten. Oeps!

BYe