bye2022.reismee.nl

25.2019 Kristansund/ 26.2019 Zweden / 27.2019 Luleå en Piteå

C

25.2019 Kristiansund

In de zon zitten lukt zeker. Een hele middag en een deel van de avond. Ongekend. Het is trouwens zo 23.00 uur, voordat we het in de gaten hebben. Dat komt omdat het nog hartstikke licht is en bijna midsommer (21 juni). De volgende dag luieren we in de zon en gaan 's middags op de fiets naar het centrum. Kristiansund is een stad, op 4 eilanden gebouwd , die je met een koddig pontje kunt bezoeken. Wij genieten van de strak blauwe lucht en de mooie uitzichten over het water. De Hurtigrute doet Kristiansund ook aan. Hier lijkt het schip, de Nordnorge, groot. Y. wil graag het winkelcentrum in, waar overigens ook een supermarkt is. Wat een mooie outdoor-kleding verkopen ze er. Je wilt de hele winkel wel leegkopen. De Noren lopen er buiten heel praktisch bij met goede kleding tegen regen en sneeuw. Jurken en naaldhakken hebben we maar van 2 dames gezien. Op een bankje aan de haven, drinken we onze thee. Er staat een bak met viooltjes op. Die zal in Nederland niet lang blijven staan. In de avond gaan we wandelen vanaf de camping, want er 'moeten' nog een paar caches worden gevonden. Eentje ligt prachtig verstopt aan de rand van de zee, beneden achter een rots. Een prachtplek met een uitzicht..! Wel een beetje winderig zonder jas, dus terug naar de camper. Heerlijk uitgewaaid. De volgende dag zorgen we zonder haast voor ons vertrek. Onderweg krijgen we weer een Ferry en een heleboel tunnels. Het mooiste stuk van Noorwegen hebben we even gehad. We slapen op de parkeerplaats van Ikea. Eerst even shoppen natuurlijk. Morgen nog een stukje naar boven en dan doorsteken naar Zweden.

26.2019 naar Zweden.

Een heerlijk Ikea-ontbijtje is de start van onze dag. Het regent en Joris gaat met zijn gele regenjas aan, met Boudewijn, ook gehuld in een regenjack, uit. Het scheelt een hoop natte hond. De hele weg naar Trofors regent het. Onderweg zien we twee verzopen kraanvogels. De c.p. naast de E6 is prachtig, met uitzicht op een meer en besneeuwde bergen en een privé-picknicktafel. Het is nu droog, maar koud. De geocache vinden we snel onder aan een boom. Weer een Noors woord geleerd: de hint 'rot' betekent wortel, en daar lag ie ook bij.

De volgende ochtend: regen. Zo jammer, want met een zonnetje is het hier schitterend. We vertrekken naar Zweden over de 73 Trofors-Tärnaby. Onderweg gaan we de bergkam over en hebben we nog een adembenemend uitzicht met sneeuw op de bergen, spiegeling in het water en een deels bevroren meer met een stilte! Beeldschoon om naar te kijken, maar niet om te blijven. Zodra we in Zweden zijn is de weg breder en de natuur en het weer heel anders. Prettiger om te rijden.

Het is droog, halfbewolkt, met een zonnetje. Welkom in Zweden. De weg heet nu Blå vägen, vanwege de meren links en rechts. We zien een kudde met wel 50 rendieren, moeders met jongen, 2 jonge elanden, nog meer kuddes rendieren en wat losse beesten. We rijden achter een moeder met kind aan, tot ze de zijweg inslaan. Zo'n 150 dieren hebben we wel gezien. Bij een leuk vissteiger zijn we zo weer vertrokken: de muggen hebben ons gevonden. Na een lange rit stoppen we bij een andere visplek. Lekker zonnetje, maar niet voor lang: muggen! Joris is lek geprikt en wij maar denken dat hij voor de lol in het gras rolt en rolt.

27.2019 Naar Luleå en Piteå.

We zijn deze vakantie nog nooit zo vroeg vertrokken. Wat een nacht! Na twee uur slapen 150 muggen binnen en om zeep geholpen. Weer twee uur later hetzelfde verhaal en dat tot vier keer toe. Vre-se-lijk!!! Ze kropen via alle ventilatie naar binnen.

Wegwezen van deze mooie plaats. We rijden lekker door naar Luleå, naar Iris. Op de parkeerplaats kunnen we betaald parkeren en betalen via de e-park-app. En gaan we eerder weg, betaal je tot en met de seconde dat je hebt gestaan. Lekker wassen in de wasmachine van Iris. En heerlijk bbq-en op het balkon. En een rustige nacht slapen in onze camper. De dag erop gaan we naar Piteå, naar de stuga (het zomerhuis aan de Botnische golf). Het is prachtig weer en Marion, mijn zus en haar Hans zijn er al. We hebben het heel leuk met elkaar. De dag erop is het een beetje minder, mooi de tijd om wat klusjes te doen. Boudewijn en Hans maken samen een trap naar het strandje. Toppie! Het is al weer dinsdag en we zitten heerlijk in zon en schaduw. Vanochtend hebben we allemaal weer gepoedeld in de Botnische golf. Echt fris, maar wel heerlijk erna. Van de rest van het oude brood, in de vorm van wentelteefjes. De avond voelt als midsommer, borrelen eten en drinken aan het water op het terras. Iris en Per kopen een verbrandingstoilet. Die wordt door Per en Boudewijn gemonteerd. Een dagje werk. Erna samen eten en '31-en' aan het strand met een laagstaande zon. Zo heerlijk. We zijn hier 5 dagen en vandaag, donderdag 20/6, gaan we weer verder. Wij zijn de laatsten die vertrekken vanaf de stuga. Het was een fijne tijd met elkaar.

Carla

hoi hoi , hier is alles goed, zo te lezen hebben jullie het ook goed....van toilet maken en 150 muggen dood slaan naar Wat gezellig allemaal ......ha, ha ..Ik ga nu deur open doen Corrie komt eraan....
Schrijf gauw.groetjes
ook van Lex

Annette Geerlings

Ik heb veel inspirerende verhalen gehoord! Die muggen trekken me totaal niet, maar die uitzichten.... WoW!

Janet

Wat een mooie verhalen
Gezellig en genieten met familie. De muggen zijn minder. Ik hoop dat jullie allemaal dood geslagen hebben. Dan hebben wíj er straks geen kast meer van ?