bye2022.reismee.nl

18.2019 Bergen/19.2019/20.2019/21.209 Balestrand-Sognefjord

18.2019 Bergen Hardangerfjord.

Het is een mooie dag om de camper uit te proberen. De tomtom wijst ons een enge smalle steile weg de stad uit. Hoe we anders moeten weet ik niet. Maar ik ben blij met B.'s stuurmanskunst. Daarna is het nog een kunst om op de juiste route te komen. We willen nl. de Fv7 rijden, de toeristische route langs de Hardangerfjord. Het lukt natuurlijk, met wat keren en terug rijden, allemaal. De route is prachtig en leidt ons door tunnels, bergen en langs het fjord. Het weer is goed vandaag: droog en af ertoe zonnig. Op de toppen van de bergen ligt sneeuw van de afgelopen week. Het water is azuur blauw. Bij de Steindalsfossen, een waterval, stoppen we. Heel toeristisch, maar leuk. Je kunt er onder de waterval doorlopen. We kopen twee buffs (nekcollen) in de souvenierwinkel. Na de lunch rijden we door langs het fjord. Onze overnachtingsplaats is een camperplek met uitzicht op het fjord dat 170 km lang en 725 m diep is. Prachtig met het zonnetje. Er ligt ook een cache. Met behulp van een Noor gevonden. Ook een nieuw Noors woord geleerd: 'skattjakken' = geocachen. We wachten op het cruiseschip Viking Jupiter, dat langs moet komen. We zijn benieuwd.

19.2019. Hardangerfjord-Voss. De nacht en dag starten met regen die niet ophoudt. Het is mistig en het water in het fjord is grijs. De bergen aan de overkant zitten in de wolken. Vandaag rijdt er een fietscourse met 5.000 deelnemers langs. Daar willen we op deze weg niet tussen rijden, dus wachten we tot 14.00 uur met vertrekken. Het is nat en we komen toch nog veel fietsers tegen, die berg op en berg af gaan. Zelfs twee rolstoelers met prikstokken doen mee. Diehards! Ons doel is de tweelingwaterval, tvindefossen bij Voss en deze is prachtig. Er is een camping bij, waar we gaan overnachten. Je moet wel tegen het bulderende geluid van het vallende water kunnen. Het is een echte attractie, want bus na bus komt langs. Het is ook heel erg mooi om te zien. Omdat het veel heeft geregend, is de waterval vol en groot. Als we gaan kijken is het droog en de cache hebben we ook snel gevonden. De shop erbij verkoopt van alles en ook heerlijke donsjassen. We verwennen onszelf ermee. Zondag is het droog en schijnt de zon. Er is een route naar de top van de waterval. Zonder jas, maar wel mee in de rugzak, samen koffie en een zitmatje, lopen we er heen. Prachtig. De weersite YR.no vertelt precies tot hoe lang het droog blijft. Het klopt helemaal, daarom kunnen we nog even buiten lunchen met zicht op de waterval. De rest van de dag is nat. Mooie gelegenheid om weer nieuwe eBooks uit te zoeken bij de bieb en elkaar met kaartspelletjes in te maken.

20.2019 Voss-Balestrand (Sognefjord)

De zon schijnt en wat ziet het land er dan een stuk mooier uit. Alhoewel een aantal van onze donkere spookachtige foto's ook mooi zijn geworden. We rijden weg 13, een mooie pasweg die af en toe echt smal is. Maar altijd is er wel ergens een uitwijkmogelijkheid. We komen steeds hoger, tot boven de boomgrens. De sneeuw komt steeds dichterbij. Op een rotswand tellen we wel 22 watervallen. Nog even en dan staan we naast de sneeuw in Vossdalen. Indrukwekkend leeg en ruig zo'n gebied. Wat wonen we dan comfortabel in onze omgeving thuis. De dichtbevolktheid op de koop toenemend. Slingerend langs sneeuw en smeltwater, gaan we ook weer naar beneden. De natuur is overal open gebarsten. Veel bloemen langs de weg en seringen en rodondendrons staan in bloei. Kleine lammetjes bij hun moeders in de wei. Alles groeit en bloeit wat later, maar haalt de Nederlandse natuur in sneltreinvaart in. Dat moet ook wel met een korter groeiseizoen. In Hopperstad staat ook een stavkirke en deze is weer anders mooi dan die in Heddal. We bekijken nu alleen de buitenkant. Iets verder in Vangsnes nemen we de veerpont naar Hella over de Sognefjord. Daar moeten we van de pont af, keren en er weer op rijden. We willen nl. naar Dragsvik, een 'halte' verder. Dragsvik ligt vlak bij Balestrand. En dat was vroeger geliefd bij de rijken en kunstenaars. Er staat nog een prachtig houten hotel, naar Zwitsers ontwerp. Het uitzicht vanaf deze kant is schitterend: het fjord met alom bergen in het rond. De camperplek is nog een paar kilometer verder. Een mooie grote picknickplaats, met uitzicht op het fjord, boten en huizen. Er staan nog meer campers. Na een avondrondje is het etenstijd. De Noorse zuurkool smaakt heel veel zoeter dan in Nederland. Samen met grote knakworsten en Zweedse synap (mosterdsaus) een prima maal. Boudewijn heeft bijna gewonnen met boerenbridge. Dat gaat de goede kant op!

21.2019 Balestrand.

Omdat het uitzicht en de omgeving van de c.p. zo mooi zijn blijven we nog een dag en een nacht staan. B. gaat vissen, o.a. met het door Y. gevonden kunstaas. Zon, regen en wolken helpen niet bij het vangen van een vis. Maar lekker buiten is B. wel. Er ligt een boot van beton aan de kant, waar ook mee is gevaren, gezien de slijtage. Y. Is ondertussen met haar origamihobby bezig kubussen te vouwen, waarmee een 'onmogelijke driehoeken'-collage gemaakt gaat worden. Priegelpapiertjes van 3 x 3,75x3,25 cm worden gebruikt voor het kubusmodel van Paolo Bascetta. En die cache is bijna een frusti, maar nee vandaag toch gevonden! Als lunch eten we appelpannenkoeken en 's avonds een minestronesoepje gemaakt van een restje macaroni. Morgen reizen we weer verder richting Geiranger.

BYe

Jos en Sonja

Vanuit het Olympische Whistler lezen we jullie verslag. Ook wij voeren vandaag met een ferry van Vancouver Island naar Vancouver West en langs een prachtig fjord van Vancouver naar Whistler. Net als jullie genieten we volop van wat we om ons heen zien. Bergen met sneeuw, snel stromende rivieren. Veel plezier nog jullie! Liefs

Anne-Wil

Wat een mooie reis maken jullie. Natuurschoon alom zo te lezen!
Wens jullie ook wat zon en warmer de komende tijd!
Ik mag morgenochtend van 4-7.30 uur vlaggen in bocht 7 (bij het kapelletje) van de Alpe d’Huzes.
Liefs voor jullie

Carla

hoi hoi , wat zien jullie mooie dingen....hier is het anders om takken en bomen omgewaaid , planten plat door hoosbuien ...was vannacht een spookgedoe . Maar goed nu weer rustig. Gaan maar wat opruimen.
Pas goed op elkaar Joepie Carla

Janet

Wat een mooie reis! Leuk om te lezen. Het roept veel herinneringen op aan onze reis 40 jaar geleden. Dezelfde plaatsen. Toen wel meer ferries en minder tunnels en bruggen, denk ik.
Veel plezier nog ?