bye2022.reismee.nl

14.2019 Mandal / 15.2019 Mandal-Egersund-Stavanger

14.2019 Mandal.

Ook vandaag een zonnetje, maar wel fris. Er zijn leuke wandelingen te lopen en dat gaan wij ook doen. De blauwe gaat naar een meer en de rode gaat naar een uitzichtpunt. Stokken mee voor Y. Het is een aardige wandeling en het meertje is mooi helder. Er staat een mooi wit bloempje: waterdrieblad. We drinken koffie op het bankje met uitzicht. Hierna gaan we een stukje terug om twee caches te zoeken. De eerste heet 'de pianoman'. En warempel: er staat een echte piano in het bos, hoog op de berg. Je kunt er echt op spelen, maar hij klinkt wel vals. De cache vinden hier we gemakkelijk. Verder naar de volgende cache. Die ligt langs de leuke rode route en eindigt op een dikke steen, met een prachtig uitzicht over bos en Mandal. Helaas de cache vinden we niet. Onze overbuurjongens wel. Mmh. Ligt het aan het stenen muurtje? Die brengen ons geen geluk. Voor de vrouwen-insiders: de uixi werkt onderweg prima! Terug op de camping kunnen we lekker in zon en wind zitten en luieren.

15.2019 Mandal- Egersund -Stavanger

Route 44 langs de kust is de Nordsjøvegen en een toeristische aanrader. Met dank aan een een Noorse dame, zijn we deze weg gaan volgen. We zien ruige gebieden met kale ronde rotsen, en rijden op zeer smalle wegen, met veel haarspeldbochten en mooi uitzicht op fjorden. Spannend met het passeren van grote vrachtwagens. Maar het past en B. stuurt goed. Deze weg is zeker niet geschikt voor caravans. Onderweg scoren we twee caches. Onze rit eindigt op NAF-camping Sandnes in Egersund. Prima plek, maar niet zo leuk en mooi als in Mandal. De volgende dag rijden we verder op de 44 door Jaeren. Makkelijker rijden, want de weg is breder. Een prachtig gebied langs de kust. We stoppen voor koffie bij friluftsfiret Kvassheim, een vuurtoren met haventje. Het is koud, maar heel helder zonnig weer. Mooi om uit te kijken over zee. Er zitten eidereenden vlak voor ons. Met een verrekijker goed te spotten en in het natuurboekje kunnen we ze opzoeken. Verder op de weg ziet Y een LPG-bordje in Orre. Belangrijk voor onze verwarming, douche en koken. De tank ligt op een machineopslagterrein en niet bij een benzinepompstation. Dat gebeurt vaker in Noorwegen. Even bijvullen. De rit van vandaag stopt in Stavanger op de Mosvangen camping, de enige aldaar. De regenbui is over en we fietsen de stad in. In het centrum stuiten we op een groot cruiseschip van P&O. Wat een joekel in zo'n stad. Imposant. Ook als zij later weer wegvaart het zeegat uit. Helaas gaat het oliemuseum bijna dicht en we kunnen het niet bezoeken. De cache ter plekke vinden we ook niet. Maar het leuke straatje Holmgate, met alle gekleurde pandjes wel. Een biertje kost er €9,00. Dat slaan we even over. We kriskrassen nog wat en fietsen terug, want het is koud. We zijn blij met onze mutsen en handschoenen.