bye2022.reismee.nl

22.2019 Balestrand-Bismo-Geiranger

22.2019 Balestrand - Bismo - Geiranger.

We staan bijtijds op en treuzelen niet. De rit naar naar Geiranger is best lang. We zullen het alleen niet halen vandaag. Er zijn zoveel mooie uitzichten op de Sognefjellroute 55. Het is een toeristische route van Gaupne naar Lom en de pas is net sinds 1 juni open (vandaag is het 5 juni). We rijden hoger en hoger en de weg is niet al te breed. B. is een hele goede chauffeur. Als het niet makkelijk gaat, even wachten. En Y. kijkt mee op de weg, die als een golvend lint over de berg ligt. We komen in de sneeuwzone terecht. De weg is schoon, maar de sneeuw ligt nog links en rechts. Dit is de hoogste bergpas van Noord-Europa: 1.440 meter. En natuurlijk ligt er zo hoog een cache. Zo leuk dat er zoveel verstopt zijn en juist op de toeristische plaatsen. Aan het einde van de middag stoppen we net voorbij Lom in Bismo. Een camping in het bos, met een wasmachine en een droger. Aan het einde van de dag is alles bijna droog. De rest droogt morgen wel verder. Vanaf Lom nemen we de dag erop weg 15 over de Ottadalen. Ook zo adembenemend mooi, met sneeuw en ijs. Bovenop vinden we nog een minicache. B. Is deze vakantie de speurneus! Op de weg naar beneden is het extra opletten op toeringcars, met toeristen van de cruiseschepen in Geiranger. We krijgen vaak een haarspeldbocht en daar past alleen de bus óf wij in. in. Dus op tijd stoppen bij een uitwijkplaats. De rit verloopt prima en we zijn net na de middag op de Geiranger camping. We boeken voor 2 nachten, omdat de weersvoorspelling, mét zon, goed is. Drie cruiseschepen liggen in de Geirangerfjord en ook de Midnatsol van de Hurtigruten komt er bij. En er vaart nog een veerboot. Als een schip vertrekt horen we saluutschoten vanaf de kant en tussen de schepen klinkt getoeter over en weer. Dat klinkt lekker zo tussen de bergen. Joris vindt het wat minder. Wat een heerlijk weer treffen we vanmiddag en avond. Een hittegolf van 22 graden! De wapperjurk kan aan. Onverwacht toch nog een stevige bui, maar daarna weer zon. De camping staat tjokvol met campers. Wij staan naast een smeltwater rivier en die kolkt lekker. Daar kunnen we straks goed op slapen.

We schuiven op vrijdag 7/6 één plaatsje op. Y. Vindt dat we te dicht en te schuin op de kolkende rivier staan. Alhoewel het water niet verder stijgt, vindt ze het toch eng. De zon laat het afweten, maar de temperatuur is goed genoeg en het is na vanochtend is het droog. Boudewijn gaat vissen, maar helaas moet de maaltijd toch van de plaatselijke super 'Joker' komen. Er is een wandeling naar boven naar de waterval, 334 treden en B. doet deze 'stiekem' alleen. Y. wil wel een stukje mee, maar ja de knietjes hè. Samen nog een klein stukje proberen. Je wordt er wel nat van. Er is vanochtend weer een groot cruiseschip afgemeerd in het fjord: de Costa Mediterranea, 300m lang en 32m breed. Een kolos! De Hurtigruten schepen zijn 122 m x 20 m. Overmorgen gaan we de Trollstigvegen rijden richting Åndalsnes. Vandaag heerlijk in de zon gezeten.

BYe