bye2022.reismee.nl

16.2019 /17.2019 Stavanger -Haugesund -Bergen

16.2019 Stavanger-Haugesund.

Droog, bewolkt en een zonnetje. Prima, als het maar niet regent. Voordat we Stavanger uit rijden gaan we bij de Sverd I fjell kijken. Er staan in de rots 3 hele grote bronzen zwaarden van zo'n 10 meter elk. Het is het symbool voor de eenwording van Noorwegen in 872. Onthuld aan het Hafrsfjord in 1983. Mooie plek en imposant om te zien. Door richting Haugesund. Dat betekent een tunnel van 6 km lang en 223 m onder zeeniveau, nog een tunnel van 4,5 km en 133 m onder zeeniveau. Dan volgt de ferry van Mortavika naar Arsvegen, 25 min. lekker uitwaaien op de boot. Er komen nog 3 kleinere eilanden, die met hoge bruggen aan elkaar zijn verbonden. Weer tunnels, zelfs één met een ondergrondse rotonde! Onderweg kletsen we met Belgische camperaars en wisselen we tips uit. Boodschappen doen in Haugesund. We schrikken van de bierprijzen en wijn zien we helemaal niet staan. Wij laten alles lekker in de winkel. Y. koopt mooi breigaren. Nog wel in NL even uitzoeken wat het patroon gaat worden. Vandaag weer twee caches gevonden. Noorwegen zit er vol mee! De dag eindigt met regen, maar wij genieten van warme chocomelk.

17.2019 Haugesund-Bergen Slettebakken

Een sombere ochtend, die droog begint. We doen langzaam aan en vertrekken rond 11.00 uur. Op weg naar Bergen rijden we door twee lange tunnels. De Bomlafjordtunnel: 8 km lang en 260 meter onder zeeniveau, met een helling van 9%. Een prachtige hangbrug volgt er achter aan. Nog een diepe tunnel volgt, die water onderin lekt. Dat wordt vast wel weggepompt. Dat wat tevoren eng lijkt, neem je nu voor zoete koek. Om bij Bergen te komen nemen we de ferry van Sandvigvåg naar Halhjem. Yes, het poortje voor pashouders, de Brobizz, gaat weer open voor ons. De rekening komt later in Nederland wel. Het is droog, spannend bewolkt en de zon piept er van tijd tot tijd doorheen. Een mooie overtocht over azuurblauw water, met winterjassen aan en mutsen op. We naderen Bergen en het is nog steeds droog!!! Het is vast een van de 65 dagen van het jaar in Bergen. Er is alleen weinig plaats voor campers. Natuurlijk rekent de tomtom de kortste route voor ons uit naar een c.p. Dit leidt weer eens 'tot de achterdeur' over een eng smal weggetje. We keren en gaan terug. Uiteindelijk vinden we een plek op een groot gravelveld, in de wijk Slettebakken. Gelukje, de parkeerautomaten zijn buiten werking. Nog steeds droog!, dus we gaan per fiets de stad bekijken. De camper staat 7 km vanaf het centrum geparkeerd. Na korte tijd ontdekken we fietspaden met een aanduiding richting centrum. Goed geregeld. Daarna eerst naar de turist office. Daar vinden we ook een kaart met routes voor de fiets. Leuk zo fietsend langs de haven, met de beroemde gekleurde houten hanzehuizen. Het is er druk, met toeristen van de cruiseschepen, de hurtigrute en grote privéjachten. Het is een mooie omgeving om te bekijken. We crossen kriskras over stoep en straat. Op de terugweg nemen we een pizza mee. Lekker en goedkoper dan de fish and chips voor €20,00 per portie aan de haven.

BYe