bye2022.reismee.nl

11.2019 Rjukan/ 12.2019 Hardanger vida/ 13.2019

11.2019 Telemarken Heddal-Rjukan. Het verwachte heftige onweer blijft uit. Fijn voor ons en fijn voor Joris. Dan slapen we beter. Echter het heeft wel hard geregend in Noorwegen. De rivier is er flink door gestegen. Bij de plek waar we hebben overnacht is 's zomers een picknick/zwemplek aan een strandje en met zitjes. Er staan een stroomoplaadpaal (niet voor auto's) en een fietsreparatiezuil, met alle gereedschappen die je nodig kunt hebben. Iets voor de ANWB. We toeren verder naar Heddal, naar de beroemde en grootste stavkirke, met 3 torens. Onderweg doen we een toilet bij een picknickplaats aan. De ruimte is verwarmd en zelfs bloedheet. We kunnen er mooi ons afvalwater lozen. De stavkirke is oud, geheel van hout en heel mooi. De student-suppoost in de kerk speelt nog een extra pianostuk op ons verzoek. Ook de geocache bij de kerk is snel gevonden. En het is droog! Dat geldt niet meer voor de rest van de dag. Langs het water Tinnslø klimmen we noordwaarts. De weg is nat, niet zo breed en bochtig. B. wil bij het meer staan op een c.p. Als we er zijn is het niks. Y. wil naar het Tinnmuseum. Dat blijkt een openluchtmuseum en met deze regen ook niks. Onderweg klateren de watervallen en er ligt ook nog sneeuw op de toppen. In Rjukan zoeken we een c.p. en bepalen we onze route, m.b.v. de weersite voor de volgende dag.

12.2019 Hardanger vida- Skiën.

Het weer zit ons nu niet mee en voorlopig blijft het regenachtig. Het zuiden lijkt beter. Dus veranderen we de route en gaan zuidwaarts. Maar eerst een stuk over de Hardanger vida, de hoogvlakte in het midden van Z-Noorwegen. Dat is een echt wintersportgebied, met sneeuwstokken langs de weg. Veel parken, maar nu leeg. We zien platen sneeuw bijna de meren in glijden. En warempel twee kraanvogels. Het landschap moet nog groen worden. Nu kan ik me voorstellen dat IJsland er ook zo uit ziet. Hier en daar herinnert het land ons ook aan Porjus, waar Iris heeft gewoond. Midden op de hoogte is er een eenvoudige camperserviceplaats. Joepie, een mazzeltje! We eindigen de dag zuidelijk in Skien, bij de eerste smalle sluis van het Telemarkkanaal. Aan de haven mogen we staan, voor een parkeerkaartje mét gratis stroom. Als het droog is klimmen we naar het oude stadsdeel. Mooie houten huizen, waar in één Henrik Ibsen (dichter) heeft gewoond. Het park erachter is een soort openluchtmuseum met hele oude houten huizen er in geplaatst. Er zit een mooi meisje in traditionele klederdracht. Dat heeft ze gekregen vanwege haar vormsel/belijdenis en zij gaat er vandaag mee op de statiefoto. Wij mogen ook een plaatje van haar schieten. De rest van de stad is ooit afgebrand en nu modern. Onze frusties van de dag worden twee geocaches. Niet gevonden. We slapen prima aan de haven en gaan de volgende dag verder langs de kust richting Kristiansand en het mooiere weer.

13.2019 Mandal komt na Kristansand en ligt bijna op het onderste punt van Noorwegen. Het lijkt wel of alle Noorse huizen op rotsen zijn gebouwd. Kunstwerken. De snelweg glooit op en neer door een zeer groene omgeving. Komt dat door de regen? Watervallen alom langs de route. We hebben bijna een aanrijding met een hinde. Gelukkig schrok het dier en draaide om, anders hadden we het vol geraakt. Pffft! Verder verloopt de reis goed. Het lijkt wel of in heel Noorwegen grote wegwerkzaamheden zijn. Tjonge wat een machinerie om rotswerk te verzetten. De camping Sandnes in Mandal is niet groot, maar wel heel vriendelijk. En de zon schijnt, wat een heerlijkheid. Gelijk de was in de machine en een droogbeurt na. Helaas niet geheel droog. Wasrek in de camper gezet met het elektrische kacheltje, dat goed zijn werk doet. De volgende ochtend schijnt de zon weer en droogt de rest. We kunnen weer een paar weken vooruit. Het camperleven gaat over simpele dingen: is het droog buiten, laden en lossen van water, stroom en eten kopen. En natuurlijk vooral dat we mooie dingen zien. De natuur is prachtig. In het zuiden lieflijker dan op de Hardanger vida. Vandaag gaan we op de fiets naar Mandal. Eerst 700 m. over een soort N11. Dan kunnen we eraf en binnendoor met flinke heuvels naar het centrum. Een Noorse wees ons op het uitzichtpunt, waarvan je de hele stad en haven naar de Noordzee kunt zien. Prachtig. Nog wat boodschapjes onderweg en yes, de zon schijnt weer op de camping. Lekker buiten zitten.

BYe

Miranda

Henk en ik zijn lang geleden ook eens in Noorwegen geweest. De Noren zeiden toen tegen ons dat het op de lijn Bergen-Oslo altijd regent en hoe dichter bij Bergen hoe erger. Dat is blijkbaar nog steeds niet veranderd. ;-)

Anne-Wil

Wat een mooie verhalen en heel beeldend geschreven! Zie het voor me!. Kun je hier eigenlijk ook foto’s plaatsen?
Morgenochtend vroeg richting Alpe d’Huez voor vrijwillige bij de Alpe d’Huzes de week erna.
Wens jullie een heel mooi vervolg van jullie reis! ?

carla

ik ben het helemaal met Anne Wil eens wat goed geschreven....!dank hier is alles rustig hoewel niet bij de buren...wat is het daar mooi...maar veel regen, dus oppassen waar je loopt...je glibbert alle kanten op denk ik..
Pas goed op elkaar!

Yvonne

Afgelopen vrij za zo mooi weer. Zon, maar wel fris 16 gr. Jas aan dus. Vandaag ook zon. Maar we krijgen zeker regen komende week. Maar vandaag ???

Jannie

Heerlijk zo jullie verhalen te mogen lezen. Ik geniet met jullie mee.