bye2022.reismee.nl

2 De Moer

1. De Moer. Het zalige niks doen wisselen we af met boodschappen doen, fietsen en wandelen. Joris wil niet graag mee op de fiets, sinds hij uit de mand is gestuiterd. In de camper is het koel, dus hij mag thuis blijven. Dat is makkelijk voor ons als we naar de Looierij in Dongen gaan. Het is een klein en aardig museum over leerlooien, hetgeen hier vroeger veel werd gedaan. Oorspronkelijk duurde het 2 jaar voordat je goed gelooid en bruikbaar leer had. Dat gaat nu wel even sneller in de Ecco-fabriek. Heel interessant om te zien en we weten nu dat leer veel meer behandeling nodig heeft dan we dachten. En die mooie printen worden er allemaal later ingeperst! Want leer is glad als het klaar is voor gebruik. Onze camping ligt het het natuurgebied Huis ter Heide. Prachtig vergroot door Natuurmonumenten. Ook graslanden zijn aangekocht en omgetoverd tot natuurgebied. Fijn voor alle watervogels, libelle's, kikkers, vlinders en moerasminnende planten. Heerlijk 10 km. gelopen langs gras, bos en vennen. Maar dat voelen we wel! Bij het uitzichtpunt vinden we een geocache, geen pen, maar we loggen hem thuis wel. Vandaag is het weer zo zonnig. We blijven nu thuis, op de hond uit laten na. En Y. doet de eerste vakantiewas. BYe